Fra det første møtet

Kunstutstilling
i Gamle Munch på Tøyen i Oslo

Åpningstider for utstillingen

Mandag 16. oktober til onsdag 18. oktober – kl. 15.00 - 18.00
Fredag 20. oktober til søndag 22. oktober – kl. 11.00 - 17.00

Mandag 16. oktober kl. 16.00 - 18.00:
En kuratorisk vandring med kurator Daria Testoedova på utstillingens første dag!

Adgang – gratis.

Islands president Guðni Th. Jóhannesson vil formelt åpne utstillingen
på et arrangement for og med kunstnerne og inviterte gjester.

Fra det første møtet

Siden det første møtet med det fjerne landet har Norge og Island holdt sammen. Innviklet historie og omgivelser fremmet fremveksten av forskjeller mellom de to nasjonene. Utilgjengelige fjorder, hardt vær og det iskalde Norskehavet har bidratt til en følelse av geografisk og kulturell avstand mellom dem. Likevel har stemmene til de norrøne sjøfarerne, pilegrimer og de som søkte et nytt liv, i århundrer gitt ekko i de ruvende fjellene på Island. Historiene deres har gitt gjenklang i det flytende brevannet, blåst liv i naturen og forvandlet myter til virkelighet.

Denne jubileumsutstillingen vil vise frem en rekke talenter som stammer fra islandsk og norsk sameksistens og historiske slektskap. I salene til Gamle Munch vil du se kunstverk skapt av ni islandske, norske og samiske kvinner, hvis liv har flettet seg sammen mellom de to distinkte lokalitetene, som viderefører gamle tradisjoner gjennom multimediefortelling.

Since the first encounter

Since the first encounter with the distant land, Norway and Iceland stayed attuned. Tangled history and surroundings fostered the emergence of differences between the two nations. Unreachable fjords, hard weather and the frigid Norwegian Sea have contributed to a sense of geographical and cultural distance between them. Yet, the voices of the Norse sea travelers, pilgrims and those who were seeking a new life have been echoing for centuries in the towering mountains of Iceland. Their stories have been resonating in the flowing glacial waters, breathing life into nature and transforming myth into reality.

This anniversary exhibition will showcase a variety of talent that stems from the Icelandic and Norwegian coexistence and historical kinship. In the halls of Gamle Munch, you will see the artworks created by nine Icelandic, Norwegian and Sámi women, whose lives have intertwined between the two distinct localities who continue old traditions through multi-media storytelling.

Kurator / Curator

Daria Testoedova

Daria er en buryat-mongolsk urfolkskurator, kunsthistoriker og forsker. Hennes første interesse var i det antropologiske og etnografiske synet på kunsten til hennes urfolks sibirske røtter. Med sitt arbeid fordyper hun seg i de kulturelle stoffene og utforsker lokalitetenes antropocen. I flere år har Daria vært til stede i den nordiske kunstscenen, jobbet med individuelle kunstnere i Norge og kuratert på Island. Gjennom sitt arbeid utforsker Daria temaer som urfolkskunnskap, slektskap, tilhørighet, folklore og mytologi.

Mer om Daria her: Egen hjemmeside

Daria is a Buryat-Mongolian indigenous curator, art historian and researcher. Her initial interest was in the anthropological and ethnographic view of the fine arts of her indigenous Siberian roots. With her work, she delves into the cultural fabrics and explores the Anthropocene of the localities. For several years, Daria has been present in the Nordic Art scene, working with individual artists in Norway and curating in Iceland.  Through her work, Daria explores topics like indigenous knowledge, kinship, belonging, folklore, and mythology. 

Artister / Artist

a rawlings

a rawlings er et mineral, en plante, et dyr, en person, et sted eller en ting. Også kjent som Dr. Angela Rawlings, de er en kanadisk-islandsk tverrfaglig kunstner-forsker, hvis primære fokus dreier seg om å utforske språk. Gjennom årene har kunstnere hentet sin inspirasjon fra Island og Norge, mens de har brukt sansepoesier, vokal- og kontaktimprovisasjon, teater på landsbygda og samtaler med landskap. a rawlings har stilt ut og jobbet i begge landene, og presentert deres språkbaserte utforskende verk som søker og forhører relasjonalitet mellom kropper.

Mer om a rawlings her: Egen hjemmeside

a rawlings is a mineral, plant, animal, person, place, or thing. Also known as Dr. Angela Rawlings, they are a Canadian-Icelandic interdisciplinary artist-researcher whose primary focus revolves around exploring languages. Through the years artist has been taking their inspiration from the lands of Iceland and Norway while utilizing sensorial poetries, vocal and contact improvisation, theatre of the rural, and conversations with landscapes. a rawlings has exhibited and worked in both countries, presenting their language-based exploratory works that seek and interrogate relationality between bodies.

Berglind Rögnvaldsdóttir

Berglind er en islandsk kunstner, som har bodd både på Island og i Norge. Hun jobber hovedsakelig med fotografi, kunsten hennes blir beskrevet som en drømmeaktig følelse, vanligvis formidlet ved den kvinnelige blikk-tilnærmingen. Berglind er født og oppvokst på Island, og har en veldig sterk tilknytning og dyp forankret respekt for naturen, og jobber direkte med Mor Natur som en måte å konfrontere kjønns- og seksualitetspolitikk på. Det fungerer som en metafor for ideen om hva som er naturlig. Arbeidene hennes er ment å utfordre det interne patriarkatet og måten mennesker møter visuelle representasjoner av kvinner.

Mer om Berglind her: Egen hjemmeside

Berglind is an Icelandic artist, who lived both in Iceland and Norway. She works mainly with photography, her art was described as a dreamlike feel, usually informed by the female gaze approach. Being born and raised in Iceland, Berglind has a very strong connection and deeply rooted respect for nature, working directly with Mother Nature as a way to confront gender and sexuality politics, it serves as a metaphor for the idea of what is natural. Her works are intended to challenge the internal patriarchy and the way people encounter visual representations of women.

Hildur Bjarnadóttir

Hildur er en islandsk kunstner, som har tatt Ph.D. i billedkunst ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen i Norge. I sitt arbeid undersøker hun spørsmål om tilhørighet, økologi, sted og samliv med dyr og planter på et lite stykke land sør på Island hvor hun bor og arbeider. Plantene på jordstykket fungerer som registreringsenheter som tar inn informasjon fra de økologiske og sosiale systemene. Hildur registrerer denne informasjonen ved å trekke ut fargen fra plantene som hun bruker til å farge ull og silke.

Mer om Hildur her: Egen hjemmeside her

Hildur is an Icelandic artist, who has received Ph.D. in fine arts at the Bergen Academy of Art and Design in Norway. In her work, she investigates issues of belonging, ecology, place and cohabitation with animals and plants on a small piece of land in the south of Iceland where she lives and works. The plants on the piece of land function as recording devices which take in information from the ecological and social systems. Hildur records this information by extracting the colour from the plants which she uses to dye wool and silk.

Kompani Bárrogiera

Bárrogiera er et kystsamisk kunstkollektiv drevet av Lisa Pedersen og Gøril Nilsen. Bárrogiera ønsker å vise frem urbefolkningens motstandskraft og ressursstyrke og øke bevisstheten rundt deres forhold til naturen og urfolkskunnskap. Uten slik kunnskap er samtale om norsk mytologi og folklore umulig, derav tilstedeværelsen av duoen. Kunstverket til utstillingen er laget ved hjelp av en norsk kunstner med en islandsk utdanning, Mari Bø.

Mer om Bárrogiera her: Bárrogiera på Instagram 

Bárrogiera is a coastal sámi art collective run by Lisa Pedersen and Gøril Nilsen. Bárrogiera wants to showcase the resilience and resourcefulness of indigenous people and raise awareness around their relationship with nature and indigenous knowledge. Without such knowledge, conversation about Norwegian mythology and folklore is impossible, hence the presence of the duo. The artwork for the exhibition is created with the help of a Norwegian artist with an Icelandic education Mari Bø.

Cathrine Finsrud

Cathrine er en norsk kunstner, som har en mastergrad i materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Finsrud arbeider innenfor en rekke medier som trykk, metall, tre og stedsspesifikke utendørsarbeider. Arbeidene hennes består av en serie utforskende undersøkelser av steder, eller mer presist, menneskelige forhold til natur, systemer og tid. Hun behandler, trekker ut, overfører og transcenderer for å møte ulike materialer, og bevarer avtrykk og spor. Foruten å jobbe for det meste i norske omgivelser har Cathrine utforsket landskapene på Island, hvor hun utvidet metodikken sin i et helt nytt miljø.

Mer om Cathrine her: Egen hjemmeside

Cathrine is a Norwegian artist, who has a Master's in material-based art from Oslo National Academy of the Arts. Finsrud works within a number of media such as printmaking, metal, wood and site-specific outdoor works. Her works consist of a series of exploratory investigations of places, or more precisely, human relations with nature, systems and time. She processes, extracts, transfers and transcends to encounter various materials, preserving imprints and traces. Besides working mostly within the Norwegian locality, Cathrine has explored the landscapes of Iceland, where she expanded on her methodology in a completely new environment.

Málfríður Aðalsteinsdóttir

Málfríður fra Island, bor og arbeider i Norge. Arbeidet hennes kretser om natur, kulturarv og håndverkstradisjoner. Den omhandler ofte den barske naturen på Island, Nord-Norge og Svalbard- det klare og skarpe lyset som danner mønster når det skinner på vann, is og snø, skjønnheten og stillheten men også naturens og klimaets storhet. Hun kombinerer samtidskunst med tradisjonelle og tidkrevende håndverkstradisjoner, som krever tette bånd mellom verket og hånden og respekt for naturressurser.

Mer om Málfríður her: Egen hjemmeside

Málfríður from Iceland, lives and works in Norway. Her work revolves around nature, cultural heritage and craft traditions. It often deals with the harsh nature of Iceland, Northern Norway and Svalbard – the clear and bright light that forms patterns when shining on water, ice and snow, the beauty and silence, but also the greatness of nature and climate. She combines contemporary art with traditional and time-consuming craft traditions, which require close ties between the work and the hand and respect for natural resources.

Mari Bø

Mari er en tverrfaglig kunstner som jobber med lyder, teksturer og bevegelser knyttet til kroppen. Hun fikk sin utdannelse både på Island og i Norge. Mari er spesielt interessert i å utforske nyanser og fasetter som eksisterer i hennes egen kropp, ved å bruke kunsten sin som et verktøy for å forstå og utfordre seg selv. I sitt arbeid utforsker hun ofte begreper knyttet til kjønn og seksualitet, og hvordan kjønnsnormer og 'atferdskoder' kan påvirke hvordan vi, som samfunn, oppfatter og kontrollerer kroppen.

Mer om Mari her: Egen hjemmeside

Mari is an interdisciplinary artist working with sounds, textures and movements connected to the body. She has received her education both in Iceland and Norway. Mari is specifically interested in exploring nuances and facets existing within her own body, using her art as a tool to understand and challenge herself. In her work, she often explores concepts related to gender and sexuality, and how gendered norms and ‘codes of conduct’ can influence how we, as a society, perceive and police bodies.

Sigrún Hlín Sigurðardóttir

Sigrún Hlín er en islandsk kunstner med mastergrad fra Fakultet for samtidskunst i Norge. Hun jobber først og fremst med tekstiler, tekst og tegning, hvor hun leker med den fine linjen mellom håndverk og kunst. Sigrúns arbeid er opptatt av menneskets tilknytning til bilder, symboler og den materielle verden, i fortid, nåtid og fremtid. Nå i flere år på rad har hun stilt ut og jobbet både på Island og i Norge.

Mer om Sigrún Hlín her: Egen hjemmeside

Sigrún Hlín is an Icelandic artist with a master's degree from the Faculty of Contemporary Art in Norway. She works primarily with textiles, text and drawing, where she plays with the fine line between crafts and arts. Sigrún’s work is concerned with the human connection to images, symbols and the material world, in the past, present and future. Now for several consecutive years, she has been exhibiting and working in both Iceland and Norway.